Vek elektrického letu
Bude to stačiť na vyrovnanie rastúceho dopytu po leteckej doprave?
V tomto týždni sa v Paríži Airshow objavil prvý komerčný celoelektrický osobný automobil na svete – aj keď v prototype.
Izraelská firma Eviation hovorí, že plavidlo – nazvané Alice – bude mať deväť cestujúcich až do vzdialenosti 650 km (1040 km) pri 10 000 stôp (440 km / h). Očakáva sa, že vstúpi do prevádzky v roku 2022.
Alice je netradične vyzerajúce plavidlo: poháňané tromi zadnými tlačnými vrtuľami, jedným v chvoste a dvoma protibežnými vrtákmi na krídlach, ktoré pôsobia proti účinkom ťahania. Má tiež plochý spodný trup na podporu výťahu.
"Toto lietadlo vyzerá takto, nie preto, že sme chceli vybudovať chladné lietadlo, ale preto, že je elektrické," hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Eviation Omer Bar-Yohay.
"Vyrobíte si remeslo okolo svojho hnacieho systému. Elektrické znamená, že môžeme mať ľahké motory, čo nám umožňuje otvoriť dizajnový priestor."
Eviation už dostala svoje prvé objednávky. Americká regionálna letecká spoločnosť Cape Air, ktorá prevádzkuje flotilu 90 lietadiel, súhlasila s nákupom dvojciferného čísla lietadla.
Firma používa Siemens a magniX na poskytovanie elektromotorov a generálny riaditeľ spoločnosti MagniX Roei Ganzarski hovorí, že s dvomi miliardami leteniek predaných každý rok pre lety do 500 míľ, obchodný potenciál pre malé elektrické osobné lietadlá je jasný.
Podstatné je, že elektrina je oveľa lacnejšia ako bežné palivo.
Malé lietadlo, ako turbo-propustný Cessna Caravan, využije 400 dolárov na konvenčné palivo na 100-míľový let, hovorí pán Ganzarski. Ale s elektrinou "to bude medzi $ 8- $ 12, čo znamená oveľa nižšie náklady na let-hodinu. "Nie sme environmentálna spoločnosť, dôvodom, prečo to robíme, je to, že to dáva zmysel pre obchod."
MagniX teraz spolupracuje s operátorom hydroplánu, prístavným letiskom vo Vancouveri, aby začal premieňať svoju existujúcu flotilu na elektrickú.
Budúcnosť tiež vyzerá primerane jasno, pokiaľ ide o let stredného dosahu – dosah až do 1 500 km.
Na rozdiel od Alice by lietadlo smerujúce na tento rozsah používalo kombináciu konvenčnej a elektrickej energie, čo by im umožnilo výrazne znížiť emisie CO2 zapnutím elektrickej súčasti ich pohonu v kľúčových bodoch letu – vzletu a pristátia.